ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013

 ΕΛΕΝΗ ΜΑΛΑΓΑΡΔΗ - ΠΙΑΝΟ

Τάξη κ. Ελίνας Γαβριηλίδου 


eleni_malagardi.jpg

Ποιό ήταν το πρώτο μουσικό σου άκουσμα; 
Τα πρώτα μου μουσικά ακούσματα είναι από τον παιδικό σταθμό. Κάναμε μουσικοκινητική αγωγή, ακούγαμε τραγούδια όπως το "Πούντο το δαχτυλίδι" και πολύ συχνά Χατζιδάκι και Σαββόπουλο. Συγκεκριμένα, το πιο γνώριμο τραγούδι που έχω στο μυαλό μου από αυτή την ηλικία είναι το "Χάρτινο το Φεγγαράκι".

Γιατί επέλεξες το πιάνο ως μουσικό όργανο;
Πιάνο ξεκίνησα σε όχι πολύ μικρή ηλικία. Από το δημοτικό συμμετείχα στη μουσική παίζοντας αρχικά ξυλόφωνο, έπειτα φλογέρα και μελόντικα. Από τότε είχα ευκολία και γρήγορα δάχτυλα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά να παίζω τη "Συννεφούλα" του Σαββόπουλου σε πολύ γρήγορους ρυθμούς. Η δασκάλα μου της μουσικής είχε στην αίθουσα ηλεκτρικό πιάνο και μας συνόδευε με αυτό και με είχε γοητεύσει πολύ. Μία μέρα μετά το μάθημα πήγα να το δοκιμάσω, βεβαίως δεν ήξερα τις νότες, αλλά είχα πολύ έντονη τη μελωδία της "Συννεφούλας" στο μυαλό μου. Έτσι άρχισα να παίζω το τραγούδι στο πιάνο, μάλιστα λίγη ώρα μετά έπαιζα με το αριστερό χέρι στο πιάνο και με το δεξί χέρι στη φλογέρα το ίδιο τραγούδι. Η δασκάλα μου κάλεσε τη μητέρα μου και της είπε για την ευκολία που είχα στο μάθημα και στο πιάνο έτσι ψάξαμε για δάσκαλο και ξεκίνησα με την αγαπημένη μου δασκάλα Ελίνα Γαβρηιλίδου.

Ποιά είναι η καλύτερη συμβουλή που σου έδωσε ο δάσκαλός σου στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες?
Η δασκάλα μου είναι ένας καταπληκτικός άνθρωπος και καταπληκτική δασκάλα και ξέρει πάντα πώς να μου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Ποτέ δεν με πίεσε, ποτέ δεν φώναξε. Ακόμη και όταν ήμουν αδιάβαστη, καθόταν με υπομονή και με βοηθούσε. Αυτό που με συμβουλεύει πάντα είναι να μην αφήνω τον ελεύθερο μου χρόνο να περνάει μη δημιουργικά, γιατί στο μέλλον που θα έχω πολύ λιγότερο, θα το μετανιώνω. Είναι η πιο χρήσιμη συμβουλή που θα μπορούσε να μου δώσει, διότι σαν άνθρωπος έχω την τάση να μην μελετάω πολύ και να τρέχω τελευταία στιγμή για να πετύχω τον στόχο μου. Αλλά αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να διορθώσω, γιατί δεν πετυχαίνει πάντα.

Ποιός είναι ο αγαπημένος σου ερμηνευτής - ίνδαλμα;
Ο Vladimir Horowitz είναι ο αγαπημένος μου ερμηνευτής. Έχει πολύ ιδιαίτερο και προσωπικό ήχο και μου αρέσουν πολύ οι χρωματισμοί του και το Forte αριστερό του.

Ποιό είναι το όνειρό σου σε σχέση με τους Μουσικούς σου Ορίζοντες;
Ο στόχος μου σε σχέση με τους Μουσικούς μου Ορίζοντες είναι να κάνω ένα πολύ καλό δίπλωμα που θα μείνει αξέχαστο και να πάρω βραβείο κάνοντας έτσι περήφανη τη δασκάλα μου και το Ωδείο.

Ποιά έργα μελετάς αυτήν την εποχή;
Αυτή την εποχή μελετάω 4 έργα: Bach Toccata BWV 912 σε ρε μείζονα, Σονάτα Beethoven op 27 no 14 σε ντο# (διέση) ελάσσονα, Νυχτερινό Chopin op 48 no 1, Σπουδή Scriabin op 12 no 8 και αναζητώ κομμάτι για την δεύτερη τάξη της δεξιοτεχνίας.

Ποιές είναι οι επιρροές-εμπνευσεις σου για τα έργα αυτά; ( π.χ. Συγκεκριμένες εκτελέσεις των έργων, κάποιες εικόνες ή πίνακες που έχεις στο νου κλπ.)
Όλα τα έργα τα είχα ακούσει παλιότερα και ήθελα να τα μελετήσω. Ο Glenn Gould έχει κάνει μοναδική ερμηνεία στην Toccata Bach, όπως και ο Horowitz στο νυχτερινό Chopin, εξίσου και στην σπουδή Scriabin. Την σπουδή Beethoven, όπως και τα υπόλοιπα έργα, την έχω ακούσει πολλές φορές από πολλούς συνθέτες αλλά δεν έχω ξεχωρίσει μόνο έναν που να έχει κάνει μοναδική εκτέλεση. Όταν παίζω πιάνο δεν έχω τόσο εικόνες στο μυαλό μου, όσο συναισθήματα ανάλογα με το ύφος του κάθε έργου. Βάζω τις σκέψεις μου και την ψυχή μου μέσα στις εκτελέσεις μου. Στην κάθε εκτέλεση του ίδιου κομματιού σκέφτομαι κάτι διαφορετικό αναλόγως τη μέρα μου, τη διάθεσή μου ή κάτι που με απασχολεί. Αυτό κάνω και στα συγκεκριμένα έργα ακόμη και όταν τα μελετάω. Συγκεκριμένα, η Tokatta Bach λόγω εποχής είναι κάτι πολύ διαφορετικό από τα υπόλοιπα και με κάνει να φαντάζομαι κάποιον που διηγείται μια ιστορία, βασιλιάδες, χορούς και άλλες καταστάσεις εποχής.

Ποιός είναι ο στόχος σου για το έτος αυτό?
Αυτό το έτος θέλω να ετοιμαστώ για τις εξετάσεις δεξιοτεχνίας, να μελετήσω την σονάτα Beethoven που θα παίξω στο δίπλωμα, να πλουτίσω το ρεπερτόριό μου με περισσότερα έργα, όπως σπουδές Chopin, κάποιο κονσέρτο και ίσως κάποιο άλλο κομμάτι που θα μπορούσα να παίξω στο δίπλωμά μου που ευελπιστώ να είναι του χρόνου το καλοκαίρι. Ακόμη, θέλω να φτάσω σε πολύ καλό επίπεδο τα γερμανικά μου για να μπω στην Μουσική Ακαδημία του Μανχαϊμ.

Ποιά είναι η καλύτερή σου ανάμνηση από τις σπουδές σου στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες?
Έχω πολλές ωραίες αναμνήσεις από το Ωδείο, μία από αυτές είναι οι περσινές εξετάσεις, στα 18 μου, για τον βαθμό δεύτερης ανωτέρας, στις οποίες ερμήνευσα το Πρελούδιο σε Σολ ελάσσονα του Rachmaninov op. 23 no 5 και τη Σονάτα Beethoven op 27 no 14 σε ντο# ελάσσονα. Έδωσα τον καλύτερο μου εαυτό, η ερμηνεία μου και στα δύο κομμάτια ήταν η καλύτερη που έχω κάνει και πήρα τον βαθμό με 10' Άριστα. Με εξέτασε ο Κύριος Γαϊτάνος, τον οποίον εκτιμώ και θαυμάζω απεριόριστα και με έχει βοηθήσει να γίνω καλύτερη μουσικός αλλά και καλύτερος άνθρωπος. Είναι λοιπόν τεράστιο επίτευγμα, μετά από τόσες εξετάσεις, συναυλίες και μαθήματα που με έχει ακούσει, πρώτη φορά να μην έχει να πει τίποτε απολύτως, παρά μόνο "συγχαρητήρια", σε εμένα και τη δασκάλα μου για το αποτέλεσμα. Ήμουν τόσο ικανοποιημένη με τον εαυτό μου όσο ποτέ.

Τι πιστεύεις ότι θα ήταν καλό να ενταχθεί ή αλλάξει στη μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα?
Η μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι τελείως διαφορετική από της Γερμανίας καθώς δεν υπάρχουν Ακαδημίες Μουσικής αλλά σχολές Μουσικολογίας και Ωδεία. Η δουλειά που γίνεται στα Ωδεία είναι πολύ σημαντική και είναι σχεδόν ίδια με τη δουλεία που γίνεται στις Ακαδημίες, καθώς τα ωδεία διοργανώνουν μεγάλες συναυλίες, σεμινάρια με μεγάλους μουσικούς και σου προσφέρουν μουσική παιδεία. Η διαφορά είναι ότι είναι πιο μικρές μονάδες δηλαδή πιο φιλικά και οικογενειακά αλλά ενώ σε φτάνουν σε πολύ υψηλό επίπεδο δεν αρκούν για να σε κάνουν σολίστ. Η Γερμανία είναι η χώρα της μουσικής και το Μάνχαϊμ έχει από τις καλύτερες Ακαδημίες με πολύ καλούς καθηγητές που θα μου προσφέρουν καινούριες γνώσεις. Είναι μια χώρα με πολλές προκλήσεις και ανταγωνισμό κάτι που θα με βοηθήσει να γίνω καλύτερη και να εξελιχθώ μουσικά. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζομαι ώστε να μπορώ να μπω σύντομα στον χώρο αυτόν και να πάρω μέρος στα πολλά σεμινάρια που διοργανώνονται κάθε χρόνο.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΕΛΕΝΗΣ ΜΑΛΑΓΑΝΔΡΗ

Η Ελένη Μαλαγαρδή γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994. Άρχισε τις μουσικές σπουδές της στο πιάνο σε ηλικία 10 ετών με την Κ. Ελίνα Γαβριηλίδου στο Ωδείο «Μουσικοί Ορίζοντες» και σήμερα βρίσκεται στην τάξη της δεξιοτεχνίας. Πήρε μέρος σε συναυλίες μουσικής δωματίου και σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών εκτέλεσε την σονάτα σε λα ελάσσονα - Allegro maestoso του Mozart, σε συναυλία στο Μετρό Συντάγματος αφιερωμένη στη μνήμη του σολίστα και καθηγητή Σπύρου Παπικινού. Ακόμη, συμμετείχε στο σεμινάριο πιάνου του διεθνούς φήμης Daniel Blumenthal που διοργάνωσε το Ωδείο «Μουσικοί Ορίζοντες». Το 2012 αποφοίτησε απο το Μουσικό Σχολείο Παλλήνης. Εκεί ήταν μέλος της χορωδίας του σχολείου, σπούδασε Βυζαντινή Μουσική με τον Κ. Μητροπάνο και τον Κ. Παππα και απέκτησε γνώσεις άλλων οργάνων, συγκεκριμένα ταμπουρά, φαγκότου και κιθάρας. Ξεκίνησε ταμπουρά με τον Κ. Ψαραδέλλη και φαγκότο με την κ. Μαρία Κολέτου. Συμμετείχε σε παραδοσιακά σύνολα με τον ταμπουρά, αλλα και σε σύνολα πνευστών σε συναυλίες εντός και εκτός σχολείου με το φαγκότο. Με την ορχήστρα και την μπάντα του σχολείου συμμετείχε στο πρώτο Μαθητικό Φεστιβάλ Όπερας στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 2010, με το έργο: «Από τον Βέρντι στον Λόυντ - Γουέμπερ: Δύο αιώνες όπερας χωρίς σύνορα». Το 2011 συμμετείχε με τα ίδια σχήματα στο δεύτερο Μαθητικό Φεστιβάλ Όπερας στην Εθνική Λυρική Σκηνή με το έργο «Το καναρίνι» και γνωστά θέματα από όπερες. Το 2012 έπαιξε σε ένα μουσικό σύνολο πιάνο, μαζί με φλάουτο και κλαρινέτο, στο ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" σαν εισαγωγή στην προβολή της ταινίας "Το αλατι της γης" του Χέμπερτ Μπίμερμαν. Σε ηλικία 17 ετών ενορχήστρωσε το κομμάτι «Wich side are you on» της Natalie Mershant για 8 όργανα και χορωδία, με σκοπό την παρουσίαση του έργου στην τελετή αποφοίτησης της τρίτης Λυκείου. Συμμετείχε ακόμη, στη συναυλία που διοργανώθηκε στα πλάισια του ωδείου, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Βιβλιοθήκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Σε ηλικεία 18 ετών πήρε μέρος στον 2ο Dionysia Trust Διαγωνισμό Πιάνου, παίζοντας τα κομμάτια του Chopin, Nocturne op. 48 no. 1 σε ντο ελάσσονα και Ballade op. 23 no 1 σε σολ ελάσσονα. Κατοχύρωσε το 2ο βραβείο και προσκλήθηκε να παίξει σε ειδική συναυλία των διακριθέντων του διαγωνισμού στην Αίθουσα Παρνασσού. Ακόμη έχει ολοκληρώσει της σπουδές της στις τρεις υποχρεωτικές τάξεις αρμονίας με άριστα.