ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2013

 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ- ΒΙΟΛΙ

Τάξη κ. Δημήτρη Μαργαρίτη 


alexandros_papaefthimiou.jpg

Ποιό ήταν το πρώτο μουσικό σου άκουσμα; 
Α.Π: Σαν πρώτο μουσικό άκουσμα θα μπορούσα να πω πως είχα το ραδιόφωνο που παίζει ακατάπαυστα στο σπίτι. Πιο συγκεκριμένα όμως η μητέρα μου κάλυπτε δημοσιογραφικά το πολιτιστικό ρεπορτάζ και από 4 ετών (παρόλο που δεν επιτρέπεται λόγω ηλικίας) παρακολούθησα κυριολεκτικά αμέτρητες παραστάσεις στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Ηρώδειο και από 6 ετών στο Μέγαρο Μουσικής. Σε αρκετές από αυτές στην ορχήστρα έπαιζε βιολί και ο Δάσκαλος μου Δημήτρης Μαργαρίτης.

Γιατί επέλεξες το βιολί ως μουσικό όργανο;
Α.Π: Όταν είχα ξεκινήσει τα μαθήματα μουσικοκινητικής αγωγής μαθαίναμε γενικά για τη μουσική, λίγα θεωρητικά (νότες, ρυθμούς…) και παίζαμε διάφορα μουσικά όργανα όπως μεταλλόφωνα, ξυλόφωνα, μαράκες, καστανιέτες, τα οποία μας βοηθούσαν να έχουμε μία ιδέα για το τι θα πει μουσικό σύνολο. Στο τέλος αυτών των μαθημάτων η δασκάλα μου Δέσποινα Ματθαιοπούλου θυμάμαι να μου λέει «έχεις πολύ καλό μουσικό αυτί και μπορείς να ακολουθήσεις το πιάνο ή το βιολί αλλά θα ήταν κρίμα να μην ασχοληθείς με το βιολί». Έτσι λοιπόν ξεκίνησα μαθήματα βιολιού με τον εξαιρετικό δάσκαλό μου Δημήτρη Μαργαρίτη.

Ποιά είναι η καλύτερη συμβουλή που σου έδωσε ο δάσκαλός σου στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες?
Α.Π: Από τα πρώτα μαθήματα ο δάσκαλός μου με καθοδήγησε με μεγάλη υπομονή και κατανόηση δίχως να με πιέζει. Με τον τρόπο του με έκανε να αγαπήσω πραγματικά το βιολί λέγοντας μου πως με εντατική μελέτη και χωρίς άγχος όλα είναι στο χέρι μου. Αυτό κρατάω και ως την καλύτερη  συμβουλή του.

Ποιός είναι ο αγαπημένος σου ερμηνευτής - ίνδαλμα;
Α.Π: Η αγαπημένη μου ερμηνεύτρια – ίνδαλμα είναι η αμερικανικής καταγωγής Hilary Hahn. Θαυμάζω την ηρεμία που τη διακρίνει σε κάθε ερμηνεία της, το ανάλαφρο παίξιμό της και τους απαλούς χρωματισμούς. Όπως τονίζει και ο δάσκαλος μου σχεδόν σε κάθε μάθημα δεν πρέπει να ακούγονται οι αλλαγές του δοξαριού από τη μία χορδή στην άλλη, γεγονός που η Hilary Hahn πετυχαίνει με τον καλύτερο τρόπο.

Ποιό είναι το όνειρό σου σε σχέση με τους Μουσικούς σου Ορίζοντες;
Α.Π: Το όνειρο μου είναι να πάρω όσο περισσότερες γνώσεις μπορώ στο θεωρητικό  κομμάτι (Αρμονία, Ιστορία της Μουσικής, κ.τ.λ.), να ολοκληρώσω τις σπουδές μου στο βιολί και το πιάνο κι ύστερα να συνεχίσω πάνω στον τομέα της Μουσικής Σύνθεσης και Παραγωγής.

Ποιά έργα μελετάς αυτήν την εποχή;
Α.Π: Αυτή την εποχή μελετάω το πρώτο μέρος (Allegro non tropo) της Ισπανικής Συμφωνίας σε ρε ελάσσονα του É. Lalo και το Preludio από την 3η Partita σε μι μείζονα του J.S.Bach. Και τα δύο είναι από τα αγαπημένα μου έργα που έχω ερμηνεύσει ως τώρα.

Ποιές είναι οι επιρροές-εμπνευσεις σου για τα έργα αυτά; ( π.χ. Συγκεκριμένες εκτελέσεις των έργων, κάποιες εικόνες ή πίνακες που έχεις στο νου κλπ.)
Α.Π: Και για τα δύο έργα ξεχωρίζω συγκεκριμένες εκτελέσεις. Η μία είναι του Λεωνίδα Καβάκου με τη Συμφωνική ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Ισπανίας και η άλλη της Hilary Hahn όπως και του Itzhak Perlman. Στο πρώτο έργο κυριαρχεί φυσικά το ισπανικό ταμπεραμέντο, τι άλλο θα μπορούσε κανείς να έχει σαν εικόνα στο μυαλό του από φλαμένγκο, ταυρομαχίες, κόκκινα φορέματα; Για το έργο του Bach έρχεται στο μυαλό μου ο χαρακτηριστικός ήχος του, τα ρούχα εποχής, κ.τ.λ.

Ποιός είναι ο στόχος σου για το έτος αυτό?
Α.Π: Στόχος μου για το έτος αυτό είναι η καλή απόδοση στις εξετάσεις βιολιού και πιάνου τον Ιανουάριο και γενικά να βελτιωθώ περισσότερο. Θέλω να έχω μία αξιοπρεπή εικόνα και να δώσω την καλύτερη δυνατή ερμηνεία σε όλα τα έργα. Είμαι πολύ ευχαριστημένος που ανεβαίνω και με τα δύο όργανα σε υψηλό επίπεδο. Ένας άλλος, πιο προσωπικός μου στόχος, είναι να βελτιώσω τα έργα που συνθέτω για να μπορούν να εκτελεστούν από μία ορχήστρα.

Ποιά είναι η καλύτερή σου ανάμνηση από τις σπουδές σου στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες?
Α.Π: Στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες ήρθα φέτος και παρόλο που η χρονιά έχει μόλις ξεκινήσει, ήδη έχω μία υπέροχη ανάμνηση. Θέλω να ευχαριστήσω το Ωδείο που μου έδωσε την ευκαιρία να συμμετάσχω στη Συναυλία που διοργάνωσε στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Ήταν η πρώτη φορά που έπαιξα σε έναν τόσο σημαντικό χώρο και ήταν μία εμπειρία που με γεμίζει αυτοπεποίθηση για τη συνέχεια των σπουδών μου. Γενικά πάντως μου αρέσει πάρα πολύ η οργάνωση και το εξαιρετικά φιλικό κλίμα που επικρατεί στο Ωδείο.

Τι πιστεύεις ότι θα ήταν καλό να ενταχθεί ή αλλάξει στη μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα?
Α.Π: Πρέπει να γίνεται πιο ουσιώδης δουλειά στα σχολεία με συγκεκριμένο και ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών. Οι ελάχιστες ώρες μουσικής που γίνονται στα σχολεία πρέπει να είναι δημιουργικές, ευχάριστες για τους μαθητές και να μην έχουν καταναγκαστικό χαρακτήρα. Ουσιαστικά όμως πρέπει να αλλάξει σε μεγάλο βαθμό η νοοτροπία των ανθρώπων γύρω από τη μουσική στην Ελλάδα.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ

Ο Αλέξανδρος Παπαευθυμίου γεννήθηκε το 1995 στην Αθήνα. Σε νεαρή ηλικία μέσω των μαθημάτων Μουσικοκινητικής Αγωγής παροτρύνθηκε να ασχοληθεί με το βιολί. Είναι μαθητής του καθηγητή Δημήτρη Μαργαρίτη στο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες όπου παράλληλα μαθαίνει πιάνο με την καθηγήτρια Καίτη Ασλάνη έχοντας ιδιαίτερη αγάπη για αυτό. Συμμετείχε επίσης στην Ορχήστρα Εγχόρδων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνίου υπό την Διεύθυνση του αρχιμουσικού Μιχάλη Οικονόμου.